Minggu, 14 Oktober 2012

Psikologi Islam

Kemajuan ilmu pengetahuan dan teknologi  telah membawa manusia  ke dunia era pemodenan dan globalisasi. Kemajuan ini telah memberi manusia pelbagai kemudahan dalam menjalankan aktiviti kehidupan. Namun di sebalik kemajuan yang berbentuk material sahaja telah menjadikan manusia kehilangan kemajuan dari aspek kerohanian. Memandangkan kemajuan dari aspek material telah mengubah nilai-nilai kehidupan manusia baik dari segi budaya, moral, agama mahupun sosial.
            Justeru itu manusia mulai mengalami pelbagai tekanan, kemurungan dan ketidakseimbangan  sehingga mengalami gangguan jiwa. Pelbagai usaha telah dilakukan bagi mengatasi masalah tersebut termasuk dalam bidang psikologi. Namun secara umumnya psikologi kontemporari tidak mampu mengatasi semua permasalahan mangsa arus kemodenan. Melihat permasalahan ini para ilmuan Islam merasakan perlunya satu pendekatan baru yang lebih komprehensif dan bersifat kekal dalam melihat kewujudan manusia. Oleh itu wujudlah suatu ilmu sebagai suatu pendekatan psikologi berpandukan al-Qur’an dan as-Sunah pada dekat terakhir seperti di Indonesia dan Malaysia iaitu Psikologi Islam.
            Secara historikalnya kewujudan Psikologi Islam merupakan salah satu proses Islamisasi Ilmu yang berlaku di bahagian Timur. Hal ini berlaku apabila bermulanya kritikan terhadap ilmu pengetahuan  yang membawa manusia jauh dari nilai-nilai kemanusiaan pada tahun 1970 . Ilmu pengetahuan berkembang hanya dengan prinsip rasional dan berorientasikan bahan sehingga mengabaikan  nilai-nilai  agama.Ini telah dijelaskan di dalam al-Qur’an surah Fussilat 41:52. Konsep Islamisasi  ilmu pengetahuan merupakan satu gerakan berlandaskan agama dan sumber ajaran Islam (Al-Qur’an) yang dipelopori oleh Ismail Al-Faruqi dan Muhammad Naquib Al-Attas.
            Islamisasi ilmu menurut takrifan Syed Naquib al-Attas ialah suatu usaha terancang dan beransur-ansur yang akan membuahkan satu masyarakat yang berpegang teguh kepada keseluruhan ajaran Islam dalam semua aspek kehidupan masyarakat (al-Attas, dlm Wan Mohd Nor Wan Daud, 1991). Dengan kelahiran Islamisasi Ilmu ini, merupakan faktor utama banyak berlaku pembetulan teori-teori ilmu dari barat yang sekuler dan materialistik yang wujud termasuk ilmu psikologi moden dengan alternatif baru. Oleh itu bagi al-Attas, Islamisasi Ilmu perlu diperjuangkan sebagai pembebasan diri dari  tradisi tahyul dan pengembalian diri kepada kejadian asal yang fitrah. Maka menurutnya lagi Islamisasi Ilmu perlu bermula dengan langkah Islamisasi akal dan pemikiran melalui Islamisasi bahasa, sesuai sebagaimana dijelaskan di dalam al-Qur’an dalam surah al-Taubah 11:22.
            Dengan itu psikologi Islam terus berkembang dan di bahas dalam perlbagai conferens diantaranya seperti pada tahun 1975 American Muslim Social Scientist (AMSS) Malik A.Badri membentangkan makalah The Dilemma of Muslim Psychologists, 1977 Word Conference on Muslim Education di Mekah membahaskan Psikologi dalam Perspektif Islam. Di Malaysia Hassan Langgulung menulis buku Pendidikan Islam, Suatu Analisis Sosio-Psikologi (1979) dan Beberapa Tinjauan dalam Pendidikan Islam (1980). Sehingga tahun 2008 telah terbit lebih dari empat puluh judul buku yang membahaskan Psikologi Dalam Perspektif Islam.
            Di antara tokoh Psikologi Islam yang lahir ketika itu menurut Khaidir et.al (2009) seperti Abu Nasr Muhammad bin Muhammad bin Tharkhan (Al-Farabi), Abu Ali Al Husain bin Abdullah (Ibnu Sina), Abu Hassan Ali Al-Basry (Al-Mawardi), Abu Hamid Muhammad bon Muhamad Al-Gazali (Al-Ghazali) dan Abu Bakar Muhamad bin Abdul Malik bin Tufail Al-Qaisy (Ibnu Tufail).
            Kesimpulannya, apabila timbulnya kritikan ilmu dari barat telah membuka ruang kepada ilmuan Islam untuk memberikan  nafas baru kepada disiplin ilmu Islam berdasarkan sumber ajaran Islam (al-Qur’an). Menurut Hassan Langgulung (1979) Pemikiran zaman Yunani telah memberi sumbangan besar terhadap pemikira muslim dan kemajuan peradaban Islam. Walaupun demikian pemikir Muslim tidak serta-merta menerima pandangan dan konsep dari zaman Yunani melainkan melakukan pemilihan dan pengkajian semula berdasarkan ajaran Islam. Dengan memandang manusia sesuai dengan fitrah dan eksistensinya yang meliputi asal kejadian, potensi, kedudukan dan tujuan hidupnya.
http://www.pkukmweb.pdf
http://www.islamic-world.nt/psychology/psy.php?ArtID=203
http://www.psikologi islami-QURANI.mht

Tidak ada komentar:

Posting Komentar